دانلود کتاب شعوبیه ناسیونالیسم ایرانی دکتر محمودرضا افتخارزاده

http://s8.picofile.com/file/8297540768/%D8%B4%D8%B9%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87.pdf.html

نظرات 2 + ارسال نظر
سیاوش زند/ دانشجوی ایران شناسی دوشنبه 22 خرداد 1396 ساعت 17:44

با سلام مجدد.نقد استاد افتخارزاده از دیدگاه پیشین خویش که از مجموعه مقالات ایران شناسی نقل می شود.(از خواننده این کتاب خواهش می شود متن کامل این مقاله را در مجموعه یادشده بخوانند) «......ازدواج شهربانو دخترگرامی یزدگردسوم ساسانی با امام حسین(ع)راز و رمز« پیوند مذهب و ملیت ایرانی»است که بر پایه ی اسطوره و تاریخ استوار است ! بی گمان آنچه در این بنیان استوار، سرنوشت ساز است بُعدِ اسطوره ای آن است که سرشار از خاطره ی قومی است! خاطره ای بس خطیر و گرامی که در بزنگاهی از تاریخ این سرزمین با ظهور نهضت ملی صفویه معجزه کرد وایران را از تجزیه و تلاشی حتمی نجات داد واز اسارت و ذلّتِ تسنن رهانید واز حلقوم خلافت خونخوارسنّی عثمانی بیرون کشید و به استقلال ملی و تمامیت ارضی ایران رسانید! و ایران ۹ سده پس از ساسانیان مجد وعظمت دیرین خویش را بازیافت ! در پاسخ به پرسش نخست گفته شد که اساطیر به مثابه اندام روح قومی اند که هویت و فرهنگ ملی قوم را می سازند ! و تاریخ به مثابه ظرف این مظروف گاه حاوی همه یا بخشی از حقیقت و گاه بی خبر از محتوای روح قومی و دیگرگاه منکرآن است ! این ازدواج فرخنده اسناد تاریخی بسیاری دارد که در منابع معتبر و دست اول امده است ! خدشه دارکردن متن واسناد فراوان این رویداد بخشی ازهمان آگاهی کاذب وایران ستیزی نادانسته و تازی زدگی ناخواسته است ! واقعیت این است که در وقوع این رویداد تردیدی نیست اختلاف بر سر اسامی و زمان و مکان رویداد است !و نیز تردید در بازگشت ان بانو ازکربلا به ری و درگذشت و مزار او در کوه بی بی شهربانو ست !.....چسبیدن به عمرو بن شُمّر از سوی ما جماعت جاهل و چپ زده و تازی زده روشنفکرگذشته که در ستیز با هویت و فرهنگ ملی ایران کاه را کوه می کردیم و دنبال بهانه می گشتیم نابخردانه بود ! و به همین دلیل پان عربیسم با ترجمه بخش هایی از کتاب شعوبیه ی من (بخش نقد و بررسی ازدواج شهربانو با امام حسین) و نقل آن در ده ها سایت و وبلاگ کوشیده تا ستیز خویش را با فرهنگ ملی ایران از زبان من نشان دهد ! آن گونه که سه جریان تازی گرا ، باستان گرا و پان ترکیسم در درون و برون مرز به کتاب شعوبیه ی من استناد می کنند و هریک به اثبات دیدگاه خویش می پردازد(۱) ! در آن کتاب که تالیف دوره ی روشنفکری و تازی زدگی من بوده به همین راوی ( =عمروبن شُمّر)چسبیده و کاهی را کوه کرده بودم !بی گمان در آن کتاب نکات تحقیقی تحلیلی بسیار جالبی است که اعتبار آن به قوت خود باقی است به ویژه که تفسیر و تحریری نوین از شعوبیه ؛ نهضت مقاومت ملی ایران علیه امویان و عباسیان (عنوان چاپ اول ۱۳۷۱خورشیدی) ارایه کرده ام که هنوز بی مانند است و همه ی پژوهندگان ازآن می گیرند هرچند که دزدان ادبی هم از آن می دزدند و تازی گرایان و پان ترکیسم بی آن که موضوع و محتوای کتاب را بفهمند در تحریف آن سخت می کــوشنــد(۲) !آن کتاب از آغاز تا کنون مورد نقد و ناخرسندی بسیاری واقع شده وچاپ دوم آن(با عنوان : شعوبیه ؛ ناسیونالیسم ایرانی ۱۳۷۶ خورشیدی) در دولت رفسنجانی مورد سانسور قرار گرفت و سه صفحه ی آن حذف شد ! بی گمان تجدید نظر و چاپ آن کتاب در حال حاضر نیز نا ممکن است ! .....».

سلام تشکر می کنم از روشنگریتان.

سیاوش زند/ دانشجوی ایران شناسی دوشنبه 22 خرداد 1396 ساعت 17:11

سلام عرض می کنم. کتاب «شعوبیه ناسیونالیسم ایرانی» جلد سوم از مجموعه کتاب های سه گانه ایران شناسی استاد افتخارزاده (نویسنده ، محقق و مترجم برجسته ایرانی) است. جلد اول این مجموعه ، مرا از گرداب باستان گرایی کور نجات داد. دیدگاه استاد درموردشعوبیه به کلی عوض شده و در مقاله های ایران شناسی به نقد دیدگاه سابق خویش پرداخته اند.استاد به« اسلام ایرانی» سخت باور دارند و بر این باورند سخت تاکید دارند .این نقد در مقاله «شهربانو، خاطره قومی ؛ اسطوره و تاریخ» و دیگر مقالات ایران شناسی آمده است.

سلام ممنون از توضیحاتتان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد